Lokal SEO – Få flere kunder der du er

av aug 14, 2021Lokal, SEO

Lokal SEO handler om å nå ut til mennesker i et bestemt geografisk område. Dette er spesielt aktuelt for fysiske virksomheter som butikker, håndverkere og andre lokale bedrifter. Målet med lokal SEO er å informere potensielle kunder om virksomheten og deretter å få kundene til å fysisk oppsøke virksomheten eller ta kontakt.

lokal-SEO

Hva er lokal SEO?

Lokal SEO tar utgangspunkt i spesifikke geografiske navn, for eksempel «hotell i Oslo». Lokale resultater vises også ut fra brukerens posisjon når søket blir utført. Dersom brukeren har aktivert geografisk sporing, vil lokale søk dukke opp i søkemotorene.

Lokal SEO bør være en del av markedsføringsstrategien til alle virksomheter som ønsker å satse på lokal markedsføring.

    Derfor er lokal SEO viktig

    Lokal SEO er viktig fordi en stor del av de potensielle kundene søker på nett før de tar turen innom en butikk eller tar kontakt.

    Resultatet av denne typen søkemotoroptimalisering er at bedriften både får flere kunder på besøk i butikklokalene og at flere tar kontakt.

    go-local-flag

    Om du vil lykkes med lokal SEO, er optimalisering av søkeord er en viktig del. Bruk et godt analyseverktøy for å finne ut hva din målgruppe søker etter.

    Hvordan virker lokal SEO?

    Det er flere faktorer som påvirker hvordan din virksomhet dukker opp i lokalt søk. Mange av de generelle SEO-prinsippene gjelder også for lokal SEO, men det som skiller lokal SEO fra annen type SEO, er at det fokuseres mer på lokale søkeord. Google vil vurdere hvor godt nettsiden din er optimalisert i forhold til søket.  Her er noen av de tingene som er mest relevante for virksomhetens visning i lokalt søk:

    Bedriftens adresse

    Google tar utgangspunkt i bedriftens adresse, ut fra adressen som er oppgitt i Google Business Profilen.

    Bedriftens avstand til den som søker

    Google vil også prioritere nettsiden til ulike bedrifter basert på avstanden til kunden som søker. Jo nærmere bedriften er, jo bedre. Adressen til bedriften oppgir du når du oppretter din Google Business-konto.

    Relevante stikkord

    For best mulig eksponering i lokalt søk, oppgi relevante stikkord i bedriftsprofilen, lenker og innhold. Google ser også på relevante stikkord knyttet til anmeldelser og omtaler.

    Popularitet

    Google prioriterer også virksomheter som er godt kjent i søketreffene sine. Populære steder, virksomheter og bygninger vises høyere i søkeresultatene. Blir bedriften mer kjent, blir den også mer synlig på nett.

    Andre faktorer er delinger i sosiale medier og stjernerangering i Google kartløsning.

    lokal-seo-google

    Lokal SEO og kartvisning

    Ved lokale søk kommer Google opp med en kartvisning. Etter de betalte annonse og før de organiske resultatene vises det et kart med lokale resultater. Søker man for eksempel på «restauranter i Oslo» vil man få opp en kartvisning med restauranter i nærheten. Man kan også få opp en slik kartvisning ved rene generiske søk, som bare «restaurant».

    lokal-seo-google

    Den viktigste faktoren for om man kommer med i Googles kartvisning er Google Business Profilen. Man bør passe på å ha en godt utfylt profil med riktig adresse og de riktige søkeordene. Andre viktige faktorer er innkommende lenker.

    Åpningstider

    Man - Fre: 08:00 - 22:00
    Lør - Søn: Stengt

    Sted

    Snarveien 2, 8624
    Mo i Rana, Nordland