Lokal SEO handler om å nå ut til mennesker i et bestemt geografisk område. Dette er spesielt aktuelt for fysiske virksomheter som butikker, håndverkere og andre lokale bedrifter. Målet med lokal SEO er å informere potensielle kunder om virksomheten og deretter å få kundene til å fysisk oppsøke virksomheten eller ta kontakt. Hvis du ikke vet hva SEO er, her er en rask definisjon: Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen med å maksimere antall besøkende til en bestemt nettside ved å sikre at nettsiden vises høyt på listen over resultater returnert av en søkemotor.

Hva er lokal SEO?
Lokal SEO tar utgangspunkt i spesifikke geografiske navn, for eksempel «hotell i Oslo». Lokale resultater vises også ut fra brukerens posisjon når søket blir utført. Dersom brukeren har aktivert geografisk sporing, vil lokale søk dukke opp i søkemotorene.
Lokal SEO bør være en del av markedsføringsstrategien til alle virksomheter som ønsker å satse på lokal markedsføring.
Hvorfor det er viktig
Lokal SEO er viktig fordi en stor del av de potensielle kundene søker på nett før de tar turen innom en butikk eller tar kontakt.
Resultatet av denne typen søkemotoroptimalisering er at bedriften både får flere kunder på besøk i butikklokalene og at flere tar kontakt.

Nå ut til dine potensielle kunder lokalt
Om du vil lykkes med lokal SEO, er optimalisering av søkeord en viktig del. Bruk et godt analyseverktøy for å finne ut hva din målgruppe søker etter.
Hvordan lokal SEO fungerer
Det er flere faktorer som påvirker hvordan din virksomhet dukker opp i lokalt søk. Mange av de generelle SEO-prinsippene gjelder også for lokal SEO, men det som skiller lokal SEO fra annen type SEO, er at det fokuseres mer på lokale søkeord. Google vil vurdere hvor godt nettsiden din er optimalisert i forhold til søket. Vi har laget en liste med de mest grunnleggende og viktigste SEO-rangeringsfaktorene for deg. For den fullstendige listen med 11 tips (på engelsk), sjekk SEMRUSH-bloggen! Start med dette:
De 4 viktigste elementene
1.Bedriftens adresse
Google tar utgangspunkt i bedriftens adresse, ut fra adressen som er oppgitt i Google Business Profilen.
2. Bedriftens avstand til den som søker
Google vil også prioritere nettsiden til ulike bedrifter basert på avstanden til kunden som søker. Jo nærmere bedriften er, jo bedre. Adressen til bedriften oppgir du når du oppretter din Google Business-konto.
3. Relevante stikkord
For best mulig eksponering i lokalt søk, oppgi relevante stikkord i bedriftsprofilen, lenker og innhold. Google ser også på relevante stikkord knyttet til anmeldelser og omtaler.
4. Popularitet
Google prioriterer også virksomheter som er godt kjent i søketreffene sine. Populære steder, virksomheter og bygninger vises høyere i søkeresultatene. Blir bedriften mer kjent, blir den også mer synlig på nett.
Andre faktorer er delinger i sosiale medier og stjernerangering i Google kartløsning.
Lokal SEO og kartvisning
Ved lokale søk kommer Google opp med en kartvisning. Etter de betalte annonse og før de organiske resultatene vises det et kart med lokale resultater. Søker man for eksempel på «restauranter i Oslo» vil man få opp en kartvisning med restauranter i nærheten. Man kan også få opp en slik kartvisning ved rene generiske søk, som bare «restaurant». Du kan se et eksempel av dette på bildet av Restauranter i Oslo.
Den viktigste faktoren for om man kommer med i Googles kartvisning er Google Business Profilen. Man bør passe på å ha en godt utfylt profil med riktig adresse og de riktige søkeordene. Andre viktige faktorer er innkommende lenker.

Eksempel på Lokal SEO: Restauranter i Oslo
Begynn å optimalisere din lokale SEO
Når du har de 4 grunnleggende elementene som nevnt tidligere, kan du sette i gang med rangering i Google ved å optimalisere bedriftsprofilen. For å gjøre dette ønsker vi å sitere noen fantastiske undersøkelser fra Brightlocal, en av de ledende myndighetene på lokal SEO.
Brightlocal har identifisert noen viktige rangeringfaktorer for lokal SEO. Forskningen deres har vist at de tre beste rangeringsfaktorene for lokale resultater er:
-
- Google Min Bedrift-profil
- Omtalene du har
- On-page optimalisering av nettstedet ditt
Selv om dette ennå ikker er bevist, ser det ut til at Google også reagerer på atferdssignaler som CTR (prosentandel av personer som klikker på lenken din etter å ha sett den) og lenker eller sitater som peker til nettstedet ditt. Noen ganger blir lokale resultater også tilpasset, dette betyr at hvis du alltid går til det samme bakeriet, vil Google sannsynligvis føre dette bakeriet høyere opp i søkeresultatene når du søker etter en baker.
De 4 viktigste faktorene kan skilles mellom lokalt kart (resultatene du ser i Google Maps, eller listen du ser i Google, som vist på bildet om “restauranter” ovenfor) og lokalt organisk. De organiske resultatene kan sees i den vanlige listen over nettsteder du finner i Google. Resultatene nedenfor er basert på en undersøkelse som spør 50 lokale SEO-eksperter om deres mening. Disse resultatene er derfor ikke harde fakta, men de representerer noen av de mest verdifulle dataene som finnes.
Google Maps |
Lokale organiske resultater |
1. Google Min bedrift (36%) | 1. On-page (34%) |
2. Anmeldelser (17%) |
2. Linker (31%) |
3. On-page (16%) | 3. Atferdsmessig (11%) |
I deres fantastiske graf viser de hvordan dette har endret seg over tid:

Som du ser får Google Min bedrift (GBP Signals) en større og større rolle. Dette er fornuftig ettersom Google kontrollerer dette miljøet, og du er pålagt å gi dataene dine til dem for å bekrefte deg.
Vil du vite hvordan dette fungerer og hvordan du kan forbedre din lokale tilstedeværelse? Sjekk ut bloggen vår om Google Min bedrift eller send oss en e-post!
Google Min bedrift er bare starten. I den siste delen av denne guiden vil vi fokusere på hvordan du selv kan forbedre din komplette lokale SEO. La oss dykke inn!
10 trinn for å optimalisere din lokale SEO (på og utenfor nettstedet)
Hele 46% av alle Google-søk er søk etter lokal informasjon. Dersom din bedrifts nettsted ikke er optimalisert for lokalt søk, går du glipp av viktige potensielle kunder og partnere i ditt nærområde. Dukker du ikke opp blant Googles foreslåtte bedrifter, er det stor fare for at du blir glemt. I denne enkle guiden gir vi deg 10 trinn for å forbedre din lokale tilstedeværelse i lokalt søk.
Verktøy: Laptop, internett
1.Utenfor selve nettstedet
1.1 Optimaliser din Google My Business profil
Google My Business er en oppføring av bedriften din på Google.
Bedriftsprofilen inneholder grunnleggende informasjon om din virksomhet, som navn, lokasjon (fysisk adresse), åpningstider og en kort presentasjon av produkter og tjenester.
Google My Business er også åpen for kommentarer, bildedelinger og vurderinger fra kunder. Dersom du ikke har en Google My Business konto vil du ikke ha mulighet til å administrere tilbakemeldingene som kommer inn.

Dersom du ikke allerede har gjort det, bør du derfor med en gang ta kontroll over din profil:
- Bekreft din profil dersom du ikke har gjort det ennå.
- Hold grunnleggende informasjon oppdatert (åpningstider, helligdager, adresseendringer etc).
- List opp tjenestene og produktene dine og skriv litt om hva bedriften tilbyr.
- Legg ut relevante nyheter ved hjelp av postfunksjonen.
- Be om anmeldelser og svar på dem.
Finn ut mer om Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift
1.2 Hold grunnleggende informasjon konsistent på tvers av nettsteder og plattformer.
Sørg for at grunnleggende informasjon, som din bedrifts navn, adresse og telefonnummer, stemmer overens på alle tilgjengelige nettsider, plattformer og nettkataloger. Google vil sjekke opplysninger om din bedrift på flere nettsteder for å bekrefte at din virksomhet “virkelig eksisterer”. En annen grunn til å holde informasjonen oppdatert er for å sørge for at de som søker etter deg alltid skal finne riktige opplysninger om bedriften din.
1.3 Optimaliser nettkataloger
Gå igjennom større nettkataloger og sørg for at din bedrifts informasjon er riktig oppført. Her er noen av de viktigste:
- Gulesider.no
- Proff.no
- 180.no (Ikke betal for deres tjenester)
- 1881.no
- Cylex.no
1.4 Lokal lenkebygging
Å få andre til å linke til nettstedet ditt er viktig for å få gode plasseringer i Google. Kunder i nærområdet benytter seg ofte av Google sin søkemotor for å søke seg frem til lokale butikker, tjenesteytere, varer og tjenester.
Ved å være lokalt søkemotoroptimalisert vil sjansen for å få synlighet og bli valgt av lokale kunder øke betraktelig. Lokal lenkebygging skiller seg litt fra vanlig SEO, ved at linkene kommer fra virksomheter og nettsteder som er lokalisert i det samme området som din bedrift.
Her er 5 strategier for å bygge linker for lokal SEO:
- Bygg nettverk med andre lokale bedrifter i ditt område, og krysslink med dem.
- Bruk et verktøy for å avdekke lokale konkurrenters linker, for eksempel Ahrefs. Prøv å få noen av disse til å lenke til din bedrift.
- «Sponsorship» av lokale arrangementer, fritidsklubber eller en lokal skole. Linker fra skoler er ofte verdifulle.
- Få omtale i lokale aviser, nettaviser og andre medier.
Kontakt lokale bloggere og hør om de vil publisere en gjestepost.
1.5 Vær aktiv på sosiale medier
Post regelmessig på sosiale medier som Facebook, Instagram, Linkedin og Twitter og link til din egen side. Link ikke bare til forsiden, men også dypere på nettstedet til produkt- og tjenestesider når dette er relevant. Svar på anmeldelser og kommentarer og bruk bedriftsprofilen din aktivt.

Mest populære sosiale medier-plattformer Norge basert på data fra 2021.
2. På nettstedet
2.1 SEO-optimalisering av ditt nettsted.
For at ditt nettsted skal rangere høyere i Google, bør du optimalisere det for søkemotorene. Dette kalles for søkemotoroptimalisering (SEO). Viktige punkter å tenke på er riktig merking av overskrifter (H1), underoverskrifter (H2, H3), metabeskrivelser og optimal bruk at søkeord i tekstene. For å få en generell idé, ta en titt på bildet nedenfor:

2.2 Forbedre din interne lenkestruktur
Ved å forbedre din interne lenkestruktur gjør du det enkelt for både brukerne og for søkemotorene å navigere gjennom nettstedet ditt. Slik hjelper du søkemotorer som Google til å forstå sammenhengen mellom sidene på nettstedet ditt. La ekstra mange lenker peke til dine kjernetjenester og hovedprodukter. Slik forteller du Google at disse er viktig, og øker dermed sjansen for å få disse synlig i søk.
2.3 Bygg spesifikke sider for spesifikke byer
Dersom du leverer produkter eller tjenester i flere byer eller områder, kan det være en god strategi å opprette spesifikke sider for hver by eller område, og optimalisere innholdet ditt for det geografiske området. Bruk da stedsnavn + produkt / tjeneste i urler, overskrifter og tekster for best mulig effekt, og oppgi adressen til dine lokale kontorer / butikker hvor kundene kan nå deg.
2.4 Lag lokalt innhold
Lag lokalt innhold som fokuserer på hendelser i området ditt. Ved å legge ut informasjon som er relevant for lokale innbyggere og fremme lokale bransjesamlinger gjør du siden din relevant for både søkemotorene og lokalsamfunnet.
2.5 Sørg for at nettstedet ditt er mobilvennlig.
I 2013 ble 27% av søkene gjort fra telefon. I 3.kvartal 2020 hadde denne andelen steget til 64%, og antall mobilsøk fortsetter å vokse. Google foretrekker derfor nettsider som fungerer godt for mobiltelefoner, og ved å benytte en mobilvennlig design har nettsiden din derfor større sjanse til å bli synlig.
Opplever du fortsatt ikke gode nok resultater, eller sliter du med å slå en konkurrent? For økt synlighet kan du også lage annonser som er målrettet lokalt Les mer om det på siden vår om lokale google annonser.
Trenger du hjelp eller har du spørsmål angående optimalisering av din lokale SEO?