Google-anmeldelser – derfor er de viktige og slik får du de

av jun 30, 2022Google Anmeldelser

Google-anmeldelser – derfor er de viktige og slik får du de

Google-anmeldelser er en viktig måte for å oppnå økt synlighet, skape tillit og få flere kunder. I vår artikkel om lokal synlighet med Google Min Bedrift forklarer vi viktigheten av god synlighet lokalt. Hvis du ikke har lest den ennå, anbefaler vi deg å lese den artikkelen først og forsikre deg om at du har gjort krav på Google Min bedrift-siden din.

I denne artikkelen skal  vi fokusere på hvordan du får Google-anmeldelser og hvorfor de er viktig for å oppnå økt synlighet, skape tillit og for å få flere kunder og kontakter.

Hvorfor er Google-anmeldelser viktige?

Google-anmeldelser er viktig for din online tilstedeværelse av flere årsaker:

  • Google-anmeldelser forbedrer din SEO-ranking
  • Google-anmeldelser skaper tillit
  • Jo flere anmeldelser, jo bedre effekt

Google-anmeldelser forbedrer SEO-rankingen

Kan anmeldelser forbedre ditt nettsteds ranking i Google? Det korte svaret er ja. Google-anmeldelser bidrar til å forbedre søke rangeringen. Selv om det er mange faktorer involvert når det gjelder søkemotoroptimalisering og plassering i søk, kan online kundeanmeldelser være et sterkt signal til søkemotorer som legger vekt på pålitelighet og autoritet.

Google og andre søkemotorer leter etter signaler og innhold knyttet til din virksomhet. Jo mer innhold søkemotorene har tilgjengelig, jo mer vet de om virksomheten din. Nøkkelord i anmeldelsene kan være verdifulle. Når søkemotorene registrerer disse får de tilgang til mye nytt innhold og nøkkelord som de bruker til å forstå virksomheten din bedre.

Anmeldelser skaper tillit

Det kan være mange tilbydere av de samme varene eller tjenestene i en by eller område. Anmeldelser hjelper kundene med å skille en bedrift fra en annen, og kan være det som gjør at kundene velger akkurat din bedrift. Spesielt unge mennesker sjekker anmeldelser før de kjøper. En undersøkelser fra Qualtrics viser at mer enn 90% av unge voksne leser anmeldelser før de går til anskaffelse av en vare eller tjeneste.

Jo flere anmeldelser, jo bedre

Både i forhold til søkemotorer og mennesker kan mange anmeldelser ha en positiv effekt. De hjelper deg å etablere deg selv som en autoritet. Tenk deg selv at du er på jakt etter en vare eller en tjeneste. Da vil du sannsynligvis velge den leverandøren som har flest tilgjengelige tilbakemeldinger.

Slik får du dine kunder til å skrive en Google-anmeldelse

Det finnes flere måter for å få dine kunder til å skrive en Google-anmeldelse.

  1. Sende en link direkte til kundene dine
  2. Få kundene til å søke deg opp i Google og legge igjen en anmeldelse
  3. Bruke et administrasjonsverktøy

 Vi skal gå igjennom disse alternativene og i viser deg hvordan du gjør det, trinn for trinn:

legg igjen en anmeldelse

1) Sende en link direkte til kundene dine

Den enkleste måten er å generere en anmeldelse link fra din Google Bedriftsprofil. Slik gjør du det:

  • Gå til din Google Bedriftsprofil. Du kan benytte denne lenken. Dersom du ikke har en Google Bedriftsprofil, må du opprette denne først.
  • Gå til fanen “Startside”
  • Scroll ned på siden til du finner feltet “få flere anmeldelser” og trykk på “del skjemaet”. Her får du opp flere muligheter. Du kan kopiere og dele linken direkte eller du kan legge den ut på sosiale medier som Facebook, Whatsapp eller Twitter. 
  • Du kan sende linken til kundene på flere måter, her er noen forslag:
    – Inkluder den e-mail når du takker for kjøp
    – Legg den til på slutten av en chat økt.
    – Inkluder linken på kvitteringene som du gir til kundene

2) Få kundene til å søke deg opp i Google og legge igjen en anmeldelse

Du kan også få en kunde til å søke etter bedriftsnavnet ditt i Google. I vårt tilfelle, hvis noen søker på Nordland Webdesign, vil virksomheten vår dukke opp. Kundene kan deretter klikke direkte på knappen “legg igjen anmeldelse” i Google for å legge igjen en vurdering direkte.

3) Bruke et administrasjonsverktøy

Den tredje måten er å bruke et administrasjonsverktøy for anmeldelser. Denne muligheten passer best for større bedrifter og kjeder. To av de mest kjente verktøyene er Trustpilot og Grade.us.

Gode råd og tips om Google-anmeldelser

  • Husk at du ikke har lov å belønne kundene for å legge igjen en anmeldelse. Du kan se Googles retningslinjer for anmeldelser her. 
  • Ikke vær redd for negative tilbakemeldinger. Dersom majoriteten av tilbakemeldingene er gode, kan en og annen negativ kommentar til og med være nyttig. Når anmeldelsene rommer en blanding av både positive og negative anmeldelser, virker det mer troverdig.
  • Du bør svare på alle anmeldelser. Slik opparbeider du tillit: Kunder legger nemlig merke til at du verdsetter innspill dersom du leser og gir tilbakemelding på anmeldelser. 
  • Vær rolig og saklig. Uansett om tilbakemeldingene er positive eller negative, bør du takke og være konstruktiv, balansert og saklig når du skriver svar. Skriv aldri sinte eller utpregede negative kommentarer i retur.

Ofte stilte spørsmål om Google-anmeldelser

Må en person ha en Google konto for å poste en tilbakemelding?

Nei. Ingen trenger en Gmail-konto eller Google-profil for å opprette og legge ut en Google-anmeldelse.

Kan bedriftseiere slette Google-anmeldelser?

Ja, en Google-anmeldelse kan slettes dersom den strider mot Googles retningslinjer. Du bør gjøre deg kjent med de ni spesifikke bruddene når Google tillater en bedrift å fjerne en anmeldelse. Dette dekker dårlige, negative og falske anmeldelser som legges ut.

Hvor lang tid tar det før en ny Google-anmeldelse vises?

Google legger har ikke en bestemt tidsfrist for visning etter at noen har lagt inn en ny anmeldelse. Noen ganger legger anmeldelsene ut øyeblikkelig, andre ganger kan det ta flere dager. Da COVID-19-pandemien overbelastet Google Søk, kunne det ta flere uker før anmeldelsene ble publisert.

Hvorfor forsvinner noen Google-anmeldelser?

Forbrukere liker nylig informasjon. En anmeldelse som er flere år gammel har muligens ikke samme nytteverdi i dag. Dette kan være grunnen til at noen eldre Google-anmeldelser forsvinner.

kan man fjerne google anmeldelser?

Ja, du kan fjerne google anmeldelser som du tidligere har skrevet. Du finner en trinn for trinn guide på hvordan du går frem for å gjøre dette på google maps sin support side.

Hva er negativ SEO?

Hva er negativ SEO?

I denne artikkelen forklarer vi hva negativ SEO er og de vanligste metodene som brukes for å utføre negativ SEO. Vi forklarer også hvordan du kan oppdage om...

Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift

Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift

Google Min Bedrift, som også kalles Google Bedriftsprofil, er et helt gratis verktøy fra Google. Med dette verktøyet kan bedriftseiere og andre virksomheter...

Hvordan få flere kunder for din bedrift

Hvordan få flere kunder for din bedrift

Å være synlig online er helt avgjørende for din virksomhet. Uansett om formålet er å gi informasjon, direkte salg eller få nye kontakter, må du ha en godt...

Åpningstider

Man - Fre: 10:00 - 20:00
Lør - Søn: Stengt

Sted

Gruvegate 9, 8624
Mo i Rana, Nordland