Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift

av des 27, 2021Marketing

Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift

Google Min Bedrift, som også kalles Google Bedriftsprofil, er et helt gratis verktøy fra Google. Med dette verktøyet kan bedriftseiere og andre virksomheter lage en bedriftsprofil med nyttig informasjon for kunden.

Det er i hovedsak to måter å bli synlig i lokalt søk, enten ved hjelp av Google Min Bedrift eller ved hjelp av betalte lokale Google Annonser i Google Ads. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Google Min Bedrift:

  1. Hvordan fungerer Google Min Bedrift?
  2. Hvem kan benytte seg av Google Min Bedrift?
  3. Slik kommer du i gang med Google Min Bedrift
  4. Slik optimaliserer du din konto
  5. Slik verifiserer du ditt eierskap

 

q

Viktig: Det finnes noen Google Min Bedrift svindlere der ute. Google Min Bedrift er alltid gratis, og selv om noen selskaper tilbyr rådgivning og assistanse, trenger du aldri å måtte betale for å sette opp en Google Min Bedrift-side med google.

Hvordan fungerer Google Min Bedrift?

Når en bruker søker etter virksomheten din, og i noen tilfeller en tjeneste som du tilbyr, vil bedriftsprofilen din dukke opp direkte i søkeresultatet i Google og Google Maps. Google tar utgangspunkt i lokasjonen der brukeren er. Derfor er dette en av de beste måtene for bedrifter å bli synlig for lokale kunder.

Virksomheten din kan da bli synlig på tre steder:

  • På høyre side i Google Søk. Dette er mest vanlig dersom noen googler navnet til din virksomhet
  • I selve søkeresultatet. Da blir du listet opp sammen med andre lignende aktører. Dette er mest vanlig dersom brukeren gjør et generisk søk på en tjeneste eller et produkt tilknyttet virksomheten din.
  • I selve Google Maps, både i appen og fra nettleseren

 

Hvem kan benytte seg av Google Min Bedrift?

Google Min Bedrift er først og fremst for alle som har en virksomhet med fysiske lokaler som det er mulig for kunden å oppsøke. Det finnes også mulighet for å registrere en virksomhet uten fysiske lokaler, dersom man oppsøker kunder innenfor et gitt geografisk område for å utføre eller levere varer og tjenester.

Dersom din virksomhet er en kombinasjon av dette, eksempelvis en restaurant som har fysiske lokaler, men som også leverer mat på døren innenfor et gitt geografisk område, er virksomheten din også kvalifisert for en bedriftsoppføring.

 

Slik kommer du i gang med Google Min Bedrift

Google anbefaler å registrere din oppføring ved å bruke e-postadressen til din virksomhet. Det vil forenkle verifiseringen av eierskapet. Uansett hvilken e-post du bruker må du imidlertid ha en Google-konto.

  1. Bruk en eksisterende Google konto du har eller opprett en ny Google-konto.
  2. Gå til Google Min Bedrift og velg Logg på oppe i høyre hjørne.
  3. Optimaliser din Google My Business konto
  4. Verifiser ditt eierskap til bedriften

 

Slik optimaliserer du din Google My Business Konto

En godt optimalisert Google My Business konto vil bli mer synlig i søk og slik tiltrekke seg flere potensielle kunder. De viktigste tingene du kan gjøre for å optimalisere din konto er å lage en helt komplett profil, altså å fylle ut alle feltene som Google ber deg om. Disse omfatter blant annet virksomhetens fulle navn og adresse, åpningstider og link til nettsted. Det er også positivt å laste opp flere bilder som illustrerer det du holder på med.  

I tillegg bør du kontinuerlig vedlikeholde din profil ved å svare på anmeldelser og henvendelser, promotere hendelser / kurs og andre ting som skjer hos din bedrift, samt laste opp nye bilder og oppdateringer. Vær også nøye med å velge riktige kategorier for å beskrive ditt forretningsområde, da dette vektlegges av Google.

 

Slik verifiserer du ditt eierskap til bedriften

For å unngå falsk informasjon, krever Google at du verifiserer at du faktisk har tilknytning til bedriften som du lager en oppføring for.  Informasjonen som du legger inn i Google Min Bedrift-profilen blir ikke synlig før du verifiserer eierskapet ditt.

Du kan verifisere eierskapet ditt på flere måter, blant annet via brev, e-post, telefon eller automatisk via kobling til andre Google verktøy. I tillegg til den ordinære verifiseringen bør du koble din Google My Business konto til din Google AdWords konto slik at du kan samkjøre dine kampanjer og få flere fordeler.

Når du har satt opp alt dette, kan du utvide virksomheten din ved å sette opp Lokal SEO eller ved å kjøre lokale Google Annonser.

Ofte stilte spørsmål – FAQ

Hvorfor bør jeg benytte Google Min Bedrift?

Google Min Bedrift gir deg muligheten til å føre opp bedriftsbeliggenheten din på Google Maps og lokale søkeresultater. Du kan vise viktig informasjon om virksomheten din, inkludert åpnings-/stengetider, kontaktinformasjon eller en lenke til nettstedet ditt.

Er Google Min Bedrift gratis?

Ja, Google My Business er helt gratis akkurat sånn som Google maps er gratis (dette er plattformen hvor Google min bedrift-oppføringer vises). Hvem som helst kan legge til et sted i Google Maps uten kostnad.

Har Google Min Bedrift en app?

Ja, Google Min Bedrift har en tilgjengelig app både for Android og Apple systemer.

Hva er en WordPress-plugin?

Hva er en WordPress-plugin?

Wordpress er et av de mest populære verktøyene i verden for å lage og redigere nettsider. Det er et svært sikkert, fleksibelt og moderne publiseringsverktøy...

Åpningstider

Man - Fre: 08:00 - 22:00
Lør - Søn: Stengt

Sted

Snarveien 2, 8624
Mo i Rana, Nordland