fbpx

Den ultimate guiden for å lage en profesjonell hjemmeside

by Sep 26, 2021Webdesign

Når en bruker besøker nettstedet ditt, er det første de legger merke til utseende og følelsen. Skiller budskapet seg ut? Er det lett å vite hvor du skal klikke? Et profesjonelt nettsted ser ikke bare bra ut – det fungerer også bra ved å tilby engasjerende innhold, nyttige lenker og enkel navigering slik at de besøkende kan finne akkurat det de leter etter. En god indikasjon på at hjemmesiden ikke er profesjonell vil være hvis en besøkende opplever at designet er rotete og kaotisk.

Den ultimate guiden for å lage en profesjonell hjemmeside

Hva gjør en hjemmeside profesjonell?

I dagens digitale tidsalder har det blitt en absolutt nødvendighet for bedrifter å ha et profesjonelt nettsted – spesielt med tanke på at mellom 70% og 80% av potensielle kunder søker opp en bedrift på nett før de besøker den eller kjøper dens tjenester. Hvis du driver en virksomhet på nett eller vurderer å lage en nettside for din nåværende virksomhet, er det viktig at du vet forskjellen på et profesjonelt nettsted og et uprofesjonelt nettsted. Du må kanskje også evaluere ditt eget nettsted. Ser nettstedet ditt allerede profesjonelt ut eller er det dårlig utformet? 

Når du prøver å trekke besøkende inn på nettstedet ditt for din bedrift, har du bare noen få sekunder til å gi det riktige førsteinntrykket. På det meste har du ti sekunder på deg til å gi et inntrykk og fortelle forbrukerne hva de får ut av nettstedet eller selskapet ditt. Hvis du ikke får dem hekta til da, er det stor sannsynlighet for at de vil forlate nettstedet ditt.

Profesjonell vs. Uprofesjonell

For å forstå hvordan man lager en profesjonell hjemmeside, er det greit å vite hva det vil si å ha en uprofesjonell hjemmeside. Et eksempel på en uprofesjonell nettside vil være en personlig blogg, eller generelt et nettsted som ikke har et forretningsmål. De bruker gjerne et standard tema på nettsiden sin og den baserer seg ofte på deres smak og hva de føler representerer de best. Kanskje det ser bra ut, men tema vil ikke være valgt ut for å tilfredsstille leseren.  

Du som tilbyr tjenester på nett og har en virksomhet på nett, om det er nettbutikk, nettside byrå osv. kan ikke bruke et bloggdesign til din nettside. Du må utvikle et integrert design og få det til å se profesjonelt ut. Slik at du kan oppnå flere besøkende og kunder.

Viktigheten av Design

Nettside Design er en viktig sak og bør ikke tas lett på. Et godt designet nettsted kan hjelpe deg med å danne et godt førsteinntrykk på dine potensielle kunder. Men enda viktigere, det gir god brukeropplevelse og hjelper besøkende på nettstedet enkelt å få tilgang til innhold og navigere på nettstedet ditt. 

Det er derfor viktig at du sørger for at de du ansetter for å designet nettstedet ditt er i stand til å designe brukervennlige og tilgjengelige nettsteder. Hvis du allerede har et nettsted, kan du alltids utføre et nettsted revisjon og optimalisere det for å gi enda bedre brukeropplevelse og forbedre tilgjengeligheten.

Skjønnhet er alltid et spørsmål om oppfatning

Du har kanskje hørt ortaket “skjønnhet er i øyet som ser”. Selv om det absolutt er noen personlige preferanser i hvordan mennesker tolker design, viser studier mye konsistens i hvordan vi oppfatter design.  Faktisk støtter vitenskap og psykologi ideen om at vi tiltrekkes av vakre ting, og mennesker reagerer på et pent design. 

Kort sagt er designet på nettstedet ditt er viktig fordi kundene dine bryr seg om design. Uansett om vi er bevisste på det eller ikke, reagerer vi alle på bilder og folk er naturligvis tiltrukket av et pent design. Når det gjelder design av nettstedet ditt, har studier vist igjen og igjen at brukerne raskt bedømmer virksomheten din ut fra visuelle elementer alene, og vil ofte slutte og/eller unngå å bruke nettstedet ditt hvis det er dårlig designet. Det er av denne grunn at du som tidligere nevnt har maks ti sekunder på å gjøre et godt førsteinntrykk på besøkende, da design er en av de første tingene vi legger merke til.

Webdesignelementer som øker profesjonaliteten

Designelementer har innvirkning på hvordan et stykke arbeid blir oppfattet, utført og brukt- og er tilstede i design uavhengig av ferdighet, smak eller stil. Alle design bruker standard elementer som farge, form og størrelse. Et godt design bruker disse elementene for å skape et konsistent visuelt språk. Videre skal vi se på 5 designelementer som vi mener er verdt å ta i bruk for å skape et grunnleggende webdesign:

Skriftstype

Det er viktig at du ikke begynner å blande en mange forskjellige skriftstyper. Ikke bare fordi det vil gjøre nettsiden trengere da disse må lastes inn, men også fordi det ikke ser særlig profesjonelt ut. Det kan også oppleves som rotete og uoversiktig for den som skal lese innholdet på nettsiden din.

Font

Når det kommer til font (skriftssørrelsen) bør du ha en standard størrelse for vanlig tekst, og en for hver av de ulike overskriftene ([H1], [H2], [H3] osv). Disse bør også gå igjen på hver underside du har på nettstedet ditt. Mobil og nettbrett vil kreve andre størrelser, da ikke all font ser like bra ut på alle skjermstørrelser. Her er det bare å prøve dseg frem til du blir fornøyd, men husk at det skal være lesbart. Det som blir anbefalt er rundt 14px – 16px på paragraftekst, altså vanlig tekst som den du ser her. Dette kommer litt an på skriftsypen du bruker.

Overskrifter bør være ca. 1.96 ganger større enn paragrafteksten for å skape kontrast. dvs. hvis du bruker 16px på paragrafteksten, bør overskriften være ca. 32px. Personlig synes jeg at dette er noe man bør føle på selv, da dette ikke allltid stemmer i forhold til ditt behov.

Knapper

Slik som klikkbare tekster er knapper også en viktig del av en nettside. Om du enten vil at de skal se på produktene dine i nettbutikken eller om du vil at de skal ta kontakt med deg for å benytte seg av dine tjenester. Knapper er der for å få de besøkende på nettsiden din til å gå dit du vil ha dem aller mest. På Webdesign-Nordland.no ønsker vi gjerne at kundene tar kontakt med oss eller tar en titt på de tjenestene vi tilbyr, derfor har vi knapper på hver side for akkurat dette slik at det alltid er enkelt for besøkende å navigere dit.

Hyperlenke farger

Du har kanskje lagt merke til at klikkbar tekst på en nettside alltid har en annen farge. Det er for å gjøre oss soppmerksom på at dette er en link som vi kan trykke på. Om den hadde sett ut som resten av teksten så hadde vi ikke viste at vi kunne trykke på den og den ville ha vært helt meningsløs. 

Derfor kan det være lurt å finne en farge som står i stil med tema ditt som du kan bruker på de klikkbare tekstene. 

Bilder

Bilder brukes ikke bare på nettsider fordi de er dekorative, ser fine ut og legger til mer farge. De er en fin måte å fylle det tommet rommet, men de bør støtte opp teksten, være relevant for innholdet. Bilder gjør det lettere å forstå og noen ganger kan bilder vekke følelser hos en person som en tekst alene ikke alltid kan. Det kan gjøre budskapet sterkere. 

Det er viktig å unngå å bruke unødvendige dekorative bilder da bilder er krevende for hastigheten på nettsiden. Ingenting er mer irriterende enn en treg nettside. 

Skygge

Skypper er med på å skape dybde og hjelper med å få de ulike elementene til å føles nærmere brukeren. Et element med skyggeeffekt er noe den besøkende vil legge ekstra merke til. De er også med på å få nettsiten til å se mer realistisk og detaljert ut, og generelt er det det “lille ekstra” nettstedet ditt trenger for å se profesjonell ut.

Farge

Et av de vanskeligste designelementene å utnytte ordentlig i webdesign er farge. Bruk av for mange farger vil sette nettstedet ditt i et dårlig lys og det vil ganske enkelt virke uorganisert og barnslig. Hvis dette ikke er følelsen du håper på å gi dine besøkende, bør du holde deg til en fargepalett med ca. 3 farger. 

Farge kan brukes sparsomt eller i en regnbue av fargetoner, men har en tendens til å fungere best når det er både en dominerende farge og en støttende farge. Ta Webdesign Nordland som et eksempel. Vi benytter oss av en fargepalett med fargene Oransje, lilla og blå i vårt webdesign.

Animasjonseffekter

Å bruke animerte elementer på en nettside kan se profesjonellt ut, men hvis du bruker for mange animasjoner kan det fort bli for mye og nettstiden vil gå fra å virke profesjonell til uprofesjonell på noen få sekunder. Animasjoner bør derfor bare brukes på elementer du vil at den besøkende skal legge ekstra merke til, eller for å gjøre det lettere for den besøkende å samhandle med innholdet på nettsiden din. 

Mobilvennlig

Selv om du har en nettside betyr det ikke at den er optimalisert for mobil og nettbrett. En mobilvennlig nettside lar brukerne samhandle og engasjere seg med merkevaren din på tvers av enheter, uten å bli irritert. Denne økte tilgjengeligheten er nøkkelen til å skape langsiktig kundelojalitet, og det er derfor viktig å investere i det tidlig. 

Videre skal vi se på 5 grunner til hvorfor du bør gjøre nettstedet ditt mobilvennlig: 

Den ultimate guiden for å lage en profesjonell hjemmeside
  1. Google prioriterer mobilvennlige nettsider fremfor de som ikke er i søkeresultatene for mobil. Endringen i algoritmen til Google som skjedde i 2015 justerte måten Google viser søkeresultater på. Nettsteder som er optimalisert for mobil rangerer bedre enn de som ikke er det.

  2. Folk overalt bruker mobile enheter til å gjøre alt fra enkle internettsøk til å kjøpe gjenstander og mye mer. Grunnen? Det er raskt og enkelt. Forbrukere i alle bransjer ønsker å koble seg til og få det de leter etter raskt. Hvis du ikke er optimalisert for mobil, kan du ikke tilby kundene dine umiddelbar service.

  3. Du kan nå flere kunder, raskere. Gjør nettstedet ditt mobilvennlig åpner kundebasen din automatisk for alle som utfører et mobilsøk. Og enda bedre, kunder trenger ikke å jakte på nettstedet ditt eller skrive inn den nøyaktige nettadressen for å finne den – de kan bare utføre et søk for å finne deg raskt og enkelt.

  4. Nettstedet ditt vil se bra ut og fungere godt på alle enheter, forutsatt at du bruker responsivt webdesign til å bygge eller redesigne nettstedet ditt. Hvorfor ta sjanser når det gjelder mobiloptimalisering? Med responsiv design vil nettstedet ditt fungere på mobilenheten en person bruker for å få tilgang til nettstedet ditt, og det vil gjengis for å se og fungere godt, uansett.

  5. Virksomheten din vil bli sett på som moderne og relevant. Du kan tilby noen av de mest nyttige, verdifulle og unike produktene eller tjenestene på markedet, men hvis nettstedets mobilopplevelse er dårlig eller ikke-eksisterende, vil bedriften din være en digital dinosaur-og oppmuntre folk til å søke hjelp andre steder. På den annen side er mobilvennlige nettsteder moderne, banebrytende og legitime-de er hvordan du får foten din i dør med alle som har en smarttelefon.

Nettsteder som ikke er mobilvennlige, faller bak i den digitale tidsalederen som er i rask utvikling. Etter hvert som tiden går, vil flere og flere nettsteder dukke opp som er mobilvennlige, og skyve de som ikke er enda lenger ned på søkeresultatsiden og vekk fra kunder.

Kanskje du også liker…

Åpningstider

Man - Fre: 10:00 - 20:00
Lør - Søn: Stengt

Sted

Gruvegate 9, 8624
Mo i Rana, Nordland