Å være synlig online er helt avgjørende for din virksomhet. Uansett om formålet er å gi informasjon, direkte salg eller få nye kontakter, må du ha en godt fungerende nettside. Det hjelper imidlertid lite å ha et godt nettsted eller en flott nettbutikk dersom den ikke er synlig for de som du ønsker å nå. Tenk over hvem din målgruppe er. Dersom din virksomhet er knyttet til et bestemt geografisk område, bør du sørge for synlighet i Googles lokale søk. Du kan også opprette lokale annonser. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hva som skal til for å skape et godt nettsted og hvordan du gjennom riktig annonsering vil treffe målgruppen din.
Et godt nettsted vil hjelpe deg å få nye kunder
Et godt nettsted vil gi deg mer synlighet, flere salg og kunder. Men du lurer kanskje på hva som kjennetegner et godt nettsted? Her er et par av punktene som eksperter mener er avgjørende for at nettstedet skal fungere optimalt:
Informasjon
Et godt nettsted skal gi god, riktig og oppdatert informasjon om din virksomhet. Husk at flere og flere forbrukere orienterer seg på nett både før, under og etter kjøp.
Navigasjon
Det skal være enkelt for brukeren å finne den informasjonen som han eller hun trenger. Dersom det for eksempel er vanskelig å finne ut hvordan man kommer i kontakt med bedriften, kan man risikere at den potensielle kunden raskt velger en annen leverandør. Profesjonell webdesign er avgjørende for å bygge tillit.
Bruk alle tilgjengelige kanaler for markedsføring
Optimal markedsføring på nett handler om å ta i bruk de beste tilgjengelige alternativene for økt synlighet. Det er vanlig å skille mellom gratis og betalt markedsføring:
Betalt markedsføring
Betalt markedsføring vil som regel si at man betaler i forbindelse med annonsering, enten i form av betaling per klikk eller visning, eller i form av en fast pris for at annonsen skal være synlig en gitt periode. Betalt annonsering foregår både via sosiale medier, på store medienettsteder eller i søkemotorene.
Gratis annonsering
I motsetning til betalt annonsering betaler man ingenting direkte per visning eller klikk. Synlighet via gratis annonsering får man ved å optimalisere nettstedet eller annonser ut fra bestemte kriterier. Eksempler på gratis annonsering er søkemotoroptimalisering av både selve nettstedet og Google bedriftsprofil. Selv om gratis annonsering ikke koster penger i form av kost per klikk, vil slik markedsføring fremdeles kreve ressurser for å optimalisere for økt synlighet.
Gratis eller betalt annonsering?
Mens betalt annonsering vil gi deg klikk og visninger øyeblikkelig, kan det ofte ta noe lengre tid å oppnå synlighet ved søkemotoroptimalisering. Likevel utelukker ikke den ene markedsføringsmetoden den andre. Optimal markedsføring handler om et samspill mellom begge de to metodene.
For lokale virksomheter vil både lokal søkemotoroptimalisering og lokale annonser ofte være en av de mest effektive måtene for å få økt synlighet på nett.
Lokal Søkemotoroptimalisering
Lokal søkemotoroptimalisering, også kalt “lokal SEO” betyr å gjøre nettstedet synlig for brukere innenfor et bestemt geografisk område.
Eksempelvis vil virksomheten dukke opp i Googles kartløsning. Lokal SEO tar utgangspunkt i spesifikke geografiske navn, for eksempel «restaurant i Trondheim». Slike lokale resultater vises også ut fra brukerens posisjon når søket blir utført, dersom brukeren har aktivert geografisk sporing. Her kan du lese mer om lokal søkemotoroptimalisering.
Selv for store virksomheter som opererer både nasjonalt og internasjonalt, vil lokal søkemotoroptimalisering være viktig. Ikke bare for å nå ut til lokale kunder, men også for å nå ut til leverandører, samarbeidspartnere og potensielle jobbsøkere.
Lokalt søk skal gi ulike interessenter grunnleggende informasjon om bedriften, som adresse, telefonnummer og åpningstider, og skal også drive brukere inn til virksomhetens nettsted. Videre er tilstedeværelse i lokalt søk viktig for å bygge tillit. Når folk ser at virksomheten er verifisert på nett og har gode tilbakemeldinger, er dette med på å bygge opp tillit og merkevare.
Lokale annonser
Med Google lokale annonser for varer i butikk kan du vise frem produktene dine og informasjon om din fysiske butikk til brukere i nærheten som søker på Google. Dersom kundene klikker på annonser for produkter som du har i butikken din, kommer de til den lokale butikk fronten din. Lokale Google annonser kan fungere som effektive lokale utstillingsvinduer på nett. Les mer om Google lokale annonser her.
Ofte stilte spørsmål – FAQ
Hvilken form for online markedsføring er den mest effektive for å skaffe seg kunder?
Både betalt og gratis annonsering vil kunne spille sammen for å gi deg den mest effektive markedsføringen på nett. Mens betalt annonsering gir deg visninger, klikk og kunder på kort sikt, vil gratis annonsering (søkemotoroptimalisering) gi deg en jevn strøm av visninger, klikk og kunder på lengre sikt.
Er det vanskelig å sette opp lokale annonser?
Å sette opp lokale annonser for produktvisning kan ta noe tid den første gangen, men etter at systemet er satt opp skikkelig er det enkelt å administrere annonsene.
Finnes det en rask og effektiv måte å skaffe seg et stort antall kunder?
Man kan selvfølgelig svi av mye penger, men for de fleste virksomheter er dette ikke en lønnsom strategi. Den beste tilnærmingen er å kombinere effektive markedsføringsverktøy som lokal søkemotoroptimalisering og lokale Google annonser.