Flere og flere bruker Google som sin primære informasjonskilde før de skal gjøre et kjøp eller om de ønsker informasjon om et produkt, en virksomhet eller en bedrift. De bedriftene som er godt synlige i Google, vil derfor kapre kunder og markedsandeler.
Google Ads er viktig fordi det hjelper bedrifter med å vise annonser til folk som kanskje vil kjøpe deres produkter. Det gjør at bedrifter kan velge hvem som ser annonsene basert på hva de søker etter og hvem de er. Google Ads gir også informasjon om hvordan annonsene gjør det, så bedrifter kan gjøre dem bedre. Google Ads bør være en del av en digital markedsføringskampanje fordi det gir effektiv målretting og måling av annonser, noe som øker sjansen for å tiltrekke og konvertere potensielle kunder.
Slik får du flere kunder til din butikk med Google Annonser
Du trenger ikke en nettbutikk for å ha nytte av økt synlighet i Google. Ved å vise frem bedriften din og produktene du har, vil du også kunne drive kunder til de fysiske utsalgsstedene dine. I denne artikkelen viser vi deg hvordan.
Det er i hovedsak to måter å bli synlig i lokalt søk, enten ved hjelp av Google My Business eller ved hjelp av betalte lokale annonser i Google Ads. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Lokale Google Annonser:
- Bli synlig lokalt med Google lokale annonser (Google Ads)
- Hvordan fungerer Google Ads?
- Hva koser Google lokale annonser?
- Slik kommer du i gang med Google Ads
- Google Ads Guide og innstillinger
- Google lokale produktannonser
Bli Synlig lokalt med Google Annonser
I Google AdWords kan du lage regionale eller lokale annonser som er målrettet spesifikke geografiske områder. Dersom din virksomhet er lokalisert i Stavanger, gir det ofte liten mening å annonsere over hele landet. Du vil ha mye mer utbytte av å nå lokale kunder som befinner seg der virksomheten din er lokalisert. Da bør du benytte deg av lokale Google annonser i AdWords.
I motsetning til Google My Business må du betale per klikk på disse annonsene, men du vil også ha mer kontroll og kan fokusere annonsene dine bedre til å nå utvalgte segmenter. Videre har du muligheten til å koordinere disse annonsene med lokale kampanjer som du kjører i andre lokale medier og reklametrykksaker.
I Google AdWords kan annonsene dine stilles inn til kun å vist til personer som søker etter dine utvalgte søkefraser i et utvalgt geografisk område som du definerer. På denne måten kan du målrette deg mot kunder som befinner seg innenfor en radius på eksempelvis 40 kilometer fra kontoret eller butikken din.
Hvordan fungerer Google Lokale Annonser?
Google analyserer først søket for å finne ut hvilken plassering brukeren søker etter. Et eksempel kan være om brukeren søker med et bestemt stedsnavn, for eksempel «restaurant i Moss». Videre kan Google benytte seg av brukerens IP-adresse for å finne ut hvor vedkommende søker fra.
Hva koster det å annonsere lokalt på Google?
Prisen per klikk på lokale Google Ads annonser avhenger av konkurransesituasjonen og kan variere fra noen øre til flere hundre kroner.
Slik kommer du i gang med Google Lokale Annonser
Ønsker du å øke synligheten og tiltrekke flere lokale kunder til din bedrift? Da kan google Google lokale annonser være en effekiv strategi for deg. Med Google lokale annonser kan du plassere annonser på Google-søkeresultater og kart som vises for potensielle kunder i ditt nærområde.
For å komme i gang med Google lokale annonser, er det noen trinn du kan følge:
1. Sett opp en Google konto
For å komme i gang må du ha en Google e-post adresse for å administrere din Google Ads konto. Dersom du ikke har en slik e-post adresse fra før, kan du lage en gratis epost på Google.com.
2. Opprett en Google Ads-konto
Du kommer i gang med Google Ads ved å opprette det vi kaller en Google Ads-konto. For å komme i gang, pass på at du er logget inn på Google kontoen din og gå til ads.google.com.
3. Sett opp annonsene dine
Følg Google Ads Guiden eller gå direkte til oppsett av kampanjer, annonser og søkeord.
4. Innstillinger
Sett riktige innstillinger.
5. Betalingsmetoder
Legg inn bedriftsopplysninger og betalingsopplysninger.
6. Bonustips: Google Shopping
Sett opp Google Produktannonser i Google Shopping
Google Ads Guide
Google gir deg nå muligheten til å følge en oppstartsguide med 4 enkle trinn for å komme i gang med det grunnleggende. Dersom man føler at man ikke trenger denne veiledningen, har man mulighet til å hoppe over disse trinnene og gå direkte til oppsett av kampanjer, annonser og søkeord.
For nye brukere kan denne guiden imidlertid være en god mulighet for å øke forståelsen av Google Adwords. Vær oppmerksom på at du må ha opplysninger om din virksomhet, samt betalingsopplysninger klare for å fullføre veiledningen.
Google Ads Innstillinger
I innstillingene definerer man blant annet hvor mye penger man ønsker å bruke per dag (budsjett), hvilke bud man ønsker å gi på de ulike søketermene og hvilket geografisk område man vil rette seg mot.
Innstillinger for adresse, kart og avstand
Du kan gjøre innstillinger slik at adresse, kart eller avstand til din virksomhet vises sammen med annonsene som du kjører. Folk kan deretter klikke eller trykke på utvidelsen din for å få ytterligere informasjon om virksomheten din. Utvidelsen med adresse kan også inneholde et telefonnummer eller en ringeknapp, slik at brukerne enkelt kan ringe bedriften din.
Lokale produktannonser i Google Shopping
Google Shopping Ads er en tjeneste fra Google som lar deg vise produktene dine med bilde, pris og navnet på bedriften til de som søker etter produkter som du tilbyr. I motsetning til vanlige søkeannonser trenger du ikke å velge søkeord og tilpasse annonsene til hvert produkt. I stedet setter du opp en produktfeed i Google Merchant Center, og så kobler du denne til Google Ads kontoen din.
Produkt Annonsene kan også stilles inn til å vises til kunder kun i et avgrenset geografisk område. Du har muligheten til å inkludere produkter som selges kun online, lokalt eller begge deler.
Du trenger altså ikke å selge produkter online for å ha nytte av lokale annonser i Google Shopping. Ved å vise fram produktene som du har i butikken din, øker du sjanser for at flere vil besøke den fysiske butikken din.
Oppsummering
Google har en rekke kraftige funksjoner som kan øke din virksomhet sin synlighet. Bedrifter som utnytter disse mulighetene, opplever økt salg både i online kanaler og i fysiske butikker. Dersom du føler at du ikke har kompetanse til å sette opp alle disse funksjonene selv, kan du ta kontakt med en online markedsføringsekspert.
Ofte stilte spørsmål – FAQ
Hva er lokale google annonser?
Lokale google annonser er en måte for bedrifter å bli fremhevet og skille seg ut i den lokale resultatdelen av et Google-søk. Når brukere søker etter bedrifter i nærheten på Google.com og klikker på «Flere steder» i de lokale resultatene, kan bedriftens beliggenhet vises øverst i disse lokale resultatene.
Hvor vil de nye annonsene vises?
De lokale søke annonsene vil vises i Google Maps-appen, på Google Maps mobil-, datamaskin- og nettbrett nettsteder og på Google.com.
Hva koster det å annonsere lokalt på Google?
Prisen per klikk på lokale Google Ads annonser avhenger av konkurransesituasjonen og kan variere fra noen øre til flere hundre kroner.