Google er uten tvil den mest populære søkemotoren i dag. I løpet av det siste tiåret har verden gjennomgått en enorm digital endring, noe som har resultert i at flere og flere har blitt avhengig av søkemotoren for å få tak i informasjon, eller undersøke priser på varer og tjenester.
De bedriftene som er godt synlige i Google vil dermed kunne kapre kunder og markedsandeler ved hjelp av Google verktøy som Google min bedrift og Google Ads. Ved å benytte Google Ads kan du plassere annonser rett under nesa på de potensielle kundene når de er klare for å bruke penger. I denne artikkelen skal vi se på hva Google Ads er og hvordan du kan komme i gang med det.
Hva er Google Ads?
Google Ads er en annonseringsplattform levert av Google som lar deg opprette og vise annonser på forskjellige Google-relaterte nettsider. Den kan f.eks. bidra til å øke synligheten din, tiltrekke deg flere kunder og/eller øke salget for din bedrift. Det er en populær og effektiv måte å markedsføre seg på og få oppmerksomhet fra folk som bruker Google til å søke etter relevante produkter, tjenester eller informasjon.
En av de viktigste funksjonene i Google Ads er målretting. Her kan du spesifisere hvem det er du ønsker å nå basert på faktorer som geografisk plassering, demografi, interesser, osv. Dette hjelper deg med å nå ut til ditt ideelle publikum og dermed maksimere relevansen av annonsene dine. Det er viktig å kontinuerlig optimalisere og tilpasse annonser og kampanjer for å oppnå best mulige resultater.
Google Ads er en effektiv strategi, men det er selvsagt viktig at man setter det opp riktig slik at man ikke kaster bort tid og penger på å annonsere for kunder som ikke har interesse for det du har å tilby. Selv en liten feilkonfigurasjon kan redusere effektiviteten betydelig.
Slik kommer du i gang med Google Ads
Før du setter i gang er det viktig å merke seg at du må ha en Google e-postadresse for å administrere din Google Ads konto. Dersom du ikke har en slik e-postadresse fra før, kan du lage en gratis e-post på Google.com.
Steg 1: Opprett en Google Ads-konto
For å komme i gang med Google Ads må du opprette det vi kaller en Google Ads-konto. Gå til ads.google.com og klikk på “Start nå” -knappen. Deretter logger du på med din Google-konto, eller oppretter en ny konto hvis du ikke har en fra før.
Steg 2: Angi annonsemål
Når du har opprettet en konto og logget inn, vil du bli bedt om å angi dine annonsemål. Velg hvilken type kampanje du ønsker å opprette (f.eks. Salg, leads, trafikk til nettstedet osv.). Når du er ferdig trykker du på “Fortsett”.
Steg 3: Angi riktige innstillinger
- Gi kampanjen din et navn.
- Velg hvilken nettstedsadresse kampanjen din skal lede til.
- Angi målgruppen din ved å spesifisere geografisk plassering, språk, demografi og andre relevante faktorer.
- Angi budsjettet ditt for kampanjen.
- Velg kampanjestart- og sluttdato hvis det er aktuelt.
- Klikk på “Lagre og fortsett”.
Steg 4: Opprett annonsegrupper
Innenfor kampanjen vil du opprette annonsegrupper. En annonsegruppe inneholder annonser som har felles tema eller nøkkelord. Gi annonsegruppen din et navn og angi budsjettet for annonsegruppen. Deretter velger du de relevante nøkkelordene som skal utløse visning av annonsen din.
Steg 5: Opprett annonser
Innenfor hver annonsegruppe kan du opprette flere annonser.
- Velg annonsetypen du ønsker å opprette (tekstannonser, bildeannonser, videoannonser osv.).
- Fyll ut den nødvendige informasjonen for annonsen, inkludert overskrifter, beskrivelser, URLer og eventuelle andre relevante detaljer.
- Gjennomgå og bekreft at annonsen din er korrekt før du lagrer.
Steg 6: Konfigurer betaling
Angi bedriftsopplysninger og betalingsopplysninger, som f.eks. Kredittkort, og bekreft budsjettet ditt og betalingsmåten.
Steg 7: Gjennomgå og publiser kampanjen
Gå gjennom innstillingene, annonsegruppene og annonsene dine for å sikre at alt er riktig. Hvis alt ser bra ut, er det bare å klikke på “Publiser” for å sette kampanjen din i gang.
Det er viktig å merke seg at Google Ads er en omfattende plattform, og denne guiden gir deg en grunnleggende forståelse av prosessen. Du kan utforske flere avanserte funksjoner og tilpasse kampanjen din ytterligere etter behov.
Hvis du ønsker kan vi også bistå med oppsett og oppretting av din første Google Ads-kampanje!
Bonustips 1: Google Shopping
Hvis du selger produktet på nett, kan Google Shopping være interessant for deg. Dette er en del av Google Ads-plattformen hvor man kan sette opp produktene sine i produktannonser, slik at de vises øverst på søkeresultatsiden i Google. Dette lar brukeren raskt sammenligne priser og produkter uten å måtte besøke flere individuelle nettsider.
Google Shopping tilbyr flere fordeler, både for selger og bruker. Selgeren får muligheten til å øke synlighet og eksponering for produktene sine, nå ut til flere kunder og drive målrettet trafikk til nettstedet. Brukeren får en praktisk måte å sammenligne produkter, priser og butikker på, slik at de kan ta informerte kjøpsbeslutninger.
Totalt sett fungerer Google Shopping som en effektiv plattform hvor forhandlere og selgere kan markedsføre og vise frem produktene sine til et bredt publikum som aktivt søker etter kjøp.
Google Ads kan gi bedriften din pålitelige og langsiktige resultater. Det er imidlertid ikke lett å sette opp og vedlikeholde en Google Ads-konto. Små feil kan føre til skade på merkevaren din eller høye kostnader. Vi kan ta oss av alt, eller rett og slett støtte deg der du trenger hjelp. Ta kontakt så tar vi gjerne en prat om din situasjon.
Bonustips 2: Konverteringer
Vi anbefaler på det sterkeste at du begynner å jobbe med konverteringer. Konverteringer er et lite stykke programmering som skaper et signal som sendes til Google-annonser. Signalet vil fortelle Google-annonser om en klient har kjøpt noe eller gjort en annen type verdifull handling på nettstedet ditt (som å fylle ut et kontaktskjema).
Du kan konfigurere konverteringer slik du vil, og deretter fortelle Google om å finne flere kunder som vil utføre disse handlingene på nettstedet ditt. Dette er avgjørende for langsiktig suksess i reklame!
Ofte stilte spørsmål – FAQ
Hva er lokale google annonser?
Lokale google annonser er en måte for bedrifter å bli fremhevet og skille seg ut i den lokale resultatdelen av et Google-søk. Når brukere søker etter bedrifter i nærheten på Google.com og klikker på «Flere steder» i de lokale resultatene, kan bedriftens beliggenhet vises øverst i disse lokale resultatene.
Hvor vil de nye annonsene vises?
De lokale søke annonsene vil vises i Google Maps-appen, på Google Maps mobil-, datamaskin- og nettbrett nettsteder og på Google.com.
Hva koster det å annonsere lokalt på Google?
Prisen per klikk på lokale Google Ads annonser avhenger av konkurransesituasjonen og kan variere fra noen øre til flere hundre kroner.