Google-anmeldelser er en viktig måte for å oppnå økt synlighet, skape tillit og få flere kunder. I vår artikkel om lokal synlighet med Google Min Bedrift forklarer vi viktigheten av god synlighet lokalt. Hvis du ikke har lest den ennå, anbefaler vi deg å lese den artikkelen først og forsikre deg om at du har gjort krav på Google Min bedrift-siden din.
I denne artikkelen skal vi fokusere på hvordan du får Google-anmeldelser og hvorfor de er viktig for å oppnå økt synlighet, skape tillit og for å få flere kunder og kontakter.
Hvorfor er Google-anmeldelser viktige?
Google-anmeldelser er viktig for din online tilstedeværelse av flere årsaker:
- Google-anmeldelser forbedrer din SEO-ranking
- Google-anmeldelser skaper tillit
- Jo flere anmeldelser, jo bedre effekt
Google-anmeldelser forbedrer SEO-rankingen
Kan anmeldelser forbedre ditt nettsteds ranking i Google? Det korte svaret er ja. Google-anmeldelser bidrar til å forbedre søke rangeringen. Selv om det er mange faktorer involvert når det gjelder søkemotoroptimalisering og plassering i søk, kan online kundeanmeldelser være et sterkt signal til søkemotorer som legger vekt på pålitelighet og autoritet.
Google og andre søkemotorer leter etter signaler og innhold knyttet til din virksomhet. Jo mer innhold søkemotorene har tilgjengelig, jo mer vet de om virksomheten din. Nøkkelord i anmeldelsene kan være verdifulle. Når søkemotorene registrerer disse får de tilgang til mye nytt innhold og nøkkelord som de bruker til å forstå virksomheten din bedre.
Anmeldelser skaper tillit
Det kan være mange tilbydere av de samme varene eller tjenestene i en by eller område. Anmeldelser hjelper kundene med å skille en bedrift fra en annen, og kan være det som gjør at kundene velger akkurat din bedrift. Spesielt unge mennesker sjekker anmeldelser før de kjøper. En undersøkelser fra Qualtrics viser at mer enn 90% av unge voksne leser anmeldelser før de går til anskaffelse av en vare eller tjeneste.
Jo flere anmeldelser, jo bedre
Både i forhold til søkemotorer og mennesker kan mange anmeldelser ha en positiv effekt. De hjelper deg å etablere deg selv som en autoritet. Tenk deg selv at du er på jakt etter en vare eller en tjeneste. Da vil du sannsynligvis velge den leverandøren som har flest tilgjengelige tilbakemeldinger.
Slik får du dine kunder til å skrive en Google-anmeldelse
Det finnes flere måter for å få dine kunder til å skrive en Google-anmeldelse.
- Sende en link direkte til kundene dine
- Få kundene til å søke deg opp i Google og legge igjen en anmeldelse
- Bruke et administrasjonsverktøy
Vi skal gå igjennom disse alternativene og i viser deg hvordan du gjør det, trinn for trinn:

1) Sende en link direkte til kundene dine
Den enkleste måten er å generere en anmeldelse link fra din Google Bedriftsprofil. Slik gjør du det:
- Gå til din Google Bedriftsprofil. Du kan benytte denne lenken. Dersom du ikke har en Google Bedriftsprofil, må du opprette denne først.
- Gå til fanen “Startside”
- Scroll ned på siden til du finner feltet “få flere anmeldelser” og trykk på “del skjemaet”. Her får du opp flere muligheter. Du kan kopiere og dele linken direkte eller du kan legge den ut på sosiale medier som Facebook, Whatsapp eller Twitter.
- Du kan sende linken til kundene på flere måter, her er noen forslag:
– Inkluder den e-mail når du takker for kjøp
– Legg den til på slutten av en chat økt.
– Inkluder linken på kvitteringene som du gir til kundene
2) Få kundene til å søke deg opp i Google og legge igjen en anmeldelse
Du kan også få en kunde til å søke etter bedriftsnavnet ditt i Google. I vårt tilfelle, hvis noen søker på Nordland Webdesign, vil virksomheten vår dukke opp. Kundene kan deretter klikke direkte på knappen “legg igjen anmeldelse” i Google for å legge igjen en vurdering direkte.
3) Bruke et administrasjonsverktøy
Den tredje måten er å bruke et administrasjonsverktøy for anmeldelser. Denne muligheten passer best for større bedrifter og kjeder. To av de mest kjente verktøyene er Trustpilot og Grade.us.
Gode råd og tips om Google-anmeldelser
- Husk at du ikke har lov å belønne kundene for å legge igjen en anmeldelse. Du kan se Googles retningslinjer for anmeldelser her.
- Ikke vær redd for negative tilbakemeldinger. Dersom majoriteten av tilbakemeldingene er gode, kan en og annen negativ kommentar til og med være nyttig. Når anmeldelsene rommer en blanding av både positive og negative anmeldelser, virker det mer troverdig.
- Du bør svare på alle anmeldelser. Slik opparbeider du tillit: Kunder legger nemlig merke til at du verdsetter innspill dersom du leser og gir tilbakemelding på anmeldelser.
- Vær rolig og saklig. Uansett om tilbakemeldingene er positive eller negative, bør du takke og være konstruktiv, balansert og saklig når du skriver svar. Skriv aldri sinte eller utpregede negative kommentarer i retur.
Ofte stilte spørsmål om Google-anmeldelser
Må en person ha en Google konto for å poste en tilbakemelding?
Kan bedriftseiere slette Google-anmeldelser?
Nei, et selskap kan ikke slette en Google-anmeldelse selv. Det er imidlertid mulig å be Google om å fjerne anmeldelser som bryter retningslinjene deres. Hvis du ønsker å få fjernet en anmeldelse, kan du bruke Googles skjema for å be om dette.
Hvor lang tid tar det før en ny Google-anmeldelse vises?
Google legger har ikke en bestemt tidsfrist for visning etter at noen har lagt inn en ny anmeldelse. Noen ganger legger anmeldelsene ut øyeblikkelig, andre ganger kan det ta flere dager. Da COVID-19-pandemien overbelastet Google Søk, kunne det ta flere uker før anmeldelsene ble publisert.
Hvorfor forsvinner noen Google-anmeldelser?
Generelt bør ikke Google-anmeldelser forsvinne. Den mest sannsynlige årsaken til at en anmeldelse forsvinner, vil være en automatisk avvisning av Google eller at brukeren selv har fjernet den.
kan man fjerne google anmeldelser?
Ja, du kan fjerne google anmeldelser som du tidligere har skrevet. Du finner en trinn for trinn guide på hvordan du går frem for å gjøre dette på google maps sin support side.