Lokale Google Annonser: Dine viktigste spørsmål besvart

av des 27, 2021Marketing

Lokale Google Annonser: Dine viktigste spørsmål besvart

Flere og flere bruker Google som sin primære informasjonskilde før de skal gjøre et kjøp eller om de ønsker informasjon om et produkt, en virksomhet eller en bedrift.  De bedriftene som er godt synlige i Google, vil derfor kapre kunder og markedsandeler.

Slik får du flere kunder til din butikk med Google Annonser

Du trenger ikke en nettbutikk for å ha nytte av økt synlighet i Google. Ved å vise frem bedriften din og produktene du har, vil du også kunne drive kunder til de fysiske utsalgsstedene dine. I denne artikkelen viser vi deg hvordan.

Det er i hovedsak to måter å bli synlig i lokalt søk, enten ved hjelp av Google My Business eller ved hjelp av betalte lokale annonser i Google Ads. I denne artikkelen skal vi se nærmere på Lokale Google Annonser:

  1. Bli synlig lokalt med Google lokale annonser (Google Ads)
  2. Hvordan fungerer Google Ads?
  3. Hva koser Google lokale annonser?
  4. Slik kommer du i gang med Google Ads
  5. Google Ads Guide og innstillinger
  6. Google lokale produktannonser

 

Bli Synlig lokalt med Google Annonser

I Google AdWords kan du lage regionale eller lokale annonser som er målrettet spesifikke geografiske områder. Dersom din virksomhet er lokalisert i Stavanger, gir det ofte liten mening å annonsere over hele landet. Du vil ha mye mer utbytte av å nå lokale kunder som befinner seg der virksomheten din er lokalisert. Da bør du benytte deg av lokale Google annonser i AdWords.

I motsetning til Google My Business må du betale per klikk på disse annonsene, men du vil også ha mer kontroll og kan fokusere annonsene dine bedre til å nå utvalgte segmenter. Videre har du muligheten til å koordinere disse annonsene med lokale kampanjer som du kjører i andre lokale medier og reklametrykksaker.

I Google AdWords kan annonsene dine stilles inn til kun å vist til personer som søker etter dine utvalgte søkefraser i et utvalgt geografisk område som du definerer. På denne måten kan du målrette deg mot kunder som befinner seg innenfor en radius på eksempelvis 40 kilometer fra kontoret eller butikken din.

 

Hvordan fungerer Google Lokale Annonser?

Google analyserer først søket for å finne ut hvilken plassering brukeren søker etter. Et eksempel kan være om brukeren søker med et bestemt stedsnavn, for eksempel «restaurant i Moss». Videre kan Google benytte seg av brukerens IP-adresse for å finne ut hvor vedkommende søker fra.

 

Hva koster det å annonsere lokalt på Google?

Prisen per klikk på lokale Google Ads annonser avhenger av konkurransesituasjonen og kan variere fra noen øre til flere hundre kroner.

 

Slik kommer du i gang med Google Lokale Annonser

  1. Du må ha en epost adresse for å administrere din Google Ads konto. Dersom du ikke har en epost adresse fra før, kan du lage en gratis epost på Google.com.
  2. Du kommer i gang med Google Ads ved å opprette en konto
  3. Følg Google Ads Guiden eller gå direkte til oppsett av kampanjer, annonser og søkeord.
  4. Sett riktige innstillinger
  5. Legg inn bedriftsopplysninger og betalingsopplysninger
  6. Sett opp Google Produktannonser i Google Shopping

Google gir deg nå muligheten til å følge en oppstartsguide med 4 enkle trinn for å komme i gang med det grunnleggende. Dersom man føler at man ikke trenger denne veiledningen, har man mulighet til å hoppe over disse trinnene og gå direkte til oppsett av kampanjer, annonser og søkeord.

For nye brukere kan denne guiden imidlertid være en god mulighet for å øke forståelsen av Google Adwords. Vær oppmerksom på at du må ha opplysninger om din virksomhet, samt betalingsopplysninger klare for å fullføre veiledningen.

I innstillingene definerer man blant annet hvor mye penger man ønsker å bruke per dag (budsjett), hvilke bud man ønsker å gi på de ulike søketermene og hvilket geografisk område man vil rette seg mot.

Innstillinger for adresse, kart og avstand

Du kan gjøre innstillinger slik at adresse, kart eller avstand til din virksomhet vises sammen med annonsene som du kjører. Folk kan deretter klikke eller trykke på utvidelsen din for å få ytterligere informasjon om virksomheten din. Utvidelsen med adresse kan også inneholde et telefonnummer eller en ringeknapp, slik at brukerne enkelt kan ringe bedriften din.

Lokale produktannonser i Google Shopping

Google Shopping Ads er en tjeneste fra Google som lar deg vise produktene dine med bilde, pris og navnet på bedriften til de som søker etter produkter som du tilbyr. I motsetning til vanlige søkeannonser trenger du ikke å velge søkeord og tilpasse annonsene til hvert produkt. I stedet setter du opp en produktfeed i Google Merchant Center, og så kobler du denne til Google Ads kontoen din.

Produkt Annonsene kan også stilles inn til å vises til kunder kun i et avgrenset geografisk område. Du har muligheten til å inkludere produkter som selges kun online, lokalt eller begge deler.

Du trenger altså ikke å selge produkter online for å ha nytte av lokale annonser i Google Shopping. Ved å vise fram produktene som du har i butikken din, øker du sjanser for at flere vil besøke den fysiske butikken din.

Oppsummering

Google har en rekke kraftige funksjoner som kan øke din virksomhet sin synlighet. Bedrifter som utnytter disse mulighetene, opplever økt salg både i online kanaler og i fysiske butikker. Dersom du føler at du ikke har kompetanse til å sette opp alle disse funksjonene selv, kan du ta kontakt med en online markedsføringsekspert.

Ofte stilte spørsmål – FAQ

Hva er lokale google annonser?

Lokale google annonser er en måte for bedrifter å bli fremhevet og skille seg ut i den lokale resultatdelen av et Google-søk. Når brukere søker etter bedrifter i nærheten på Google.com og klikker på «Flere steder» i de lokale resultatene, kan bedriftens beliggenhet vises øverst i disse lokale resultatene.

Hvor vil de nye annonsene vises?

De lokale søke annonsene vil vises i Google Maps-appen, på Google Maps mobil-, datamaskin- og nettbrett nettsteder og på Google.com.

Hva koster det å annonsere lokalt på Google?

Prisen per klikk på lokale Google Ads annonser avhenger av konkurransesituasjonen og kan variere fra noen øre til flere hundre kroner.

Hva er negativ SEO?

Hva er negativ SEO?

I denne artikkelen forklarer vi hva negativ SEO er og de vanligste metodene som brukes for å utføre negativ SEO. Vi forklarer også hvordan du kan oppdage om...

Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift

Bli synlig lokalt med Google Min Bedrift

Google Min Bedrift, som også kalles Google Bedriftsprofil, er et helt gratis verktøy fra Google. Med dette verktøyet kan bedriftseiere og andre virksomheter...

Åpningstider

Man - Fre: 10:00 - 20:00
Lør - Søn: Stengt

Sted

Gruvegate 9, 8624
Mo i Rana, Nordland